Friday, July 13, 2012

Laptop Overheating.

Masalah overheating ni merupakan masalah utama bila membeli laptop.  Sebab desktop mempunyai pengaliran udara yang lebih baik kerana saiz casing yang besar berbanding laptop yang mempunyai saiz yang kompak. Kalau awal-awal beli mungkin takdak masalah.  Tapi kalau dah bertahun mungkin masalah ni akan datang dan berupaya untuk menjahanamkan laptop.



http://darifbkebelog.blogspot.com
Tanda-tanda laptop overheated:

  •     Selalu shut down sendiri secara tiba-tiba.
  •     Skrin laptop tiba-tiba freeze/hang dan berlaku banyak kali.
  •     Bahagian bawah laptop berhampitan dengan kipas terlalu panas walaupun hanya Operating System (OS)      sahaja yang berfungsi.  Tak bukak game pun.

Biasanya bila suhunya dah terlalu tinggi laptop akan off sendiri untuk mengelakkan kerosakan pada hardware.  Tapi kalau sistem ni tak berfungsi laptop hangpa akan menjadi seperti ini


199223_209414672402372_100000015228419_8

Bila hardware rosak terutamanya motherboard memang tinggi kos pembaikannya.  Lagi baik beli latop baru je sebab mungkin harga laptop baru lebih kurang dengan harga motherboard.

Cara nak mengurangkan kepanasan laptop:

    Kalau disebabkan habuk yang melekat pada kipas laptop, compressed air bolehlah digunakan.  Tapi nak guna kena ada skillnya macam kat sini dan saya masih belum mempunyai keberanian untuk mencubanya.

    Jangan letak laptop atas permukaan yang lembut contohnya atas katil atau sofa sebab ia akan menghalang pengaliran udara di bawahnya.  Kalau tak percaya boleh try letak laptop atas katil dan atas lantai.  Rasa perbezannnya.

    Jangan simpan laptop yang masih ‘on’ dalam beg.  Konon-konon malas nak shut down.  Skrinnya boleh rosak akibat kepanasan.  Jadi, baik hibernate atau shut down dulu sebelum simpan.

    Pakai cooler pad.  Dari semurah RM 5  sampai ratusan ringgit pun ada (macam Cooler Master).  Kalau kaki gamers mungkin perlukan yang mahal ni.  Tapi kalau yang pengguna biasa yang RM10 pun dah cukup.  Tapi kalau mahal pun bila habuk dah melekat tak guna jugak kan.  Oleh itu, silalah bersihkan kipasnya selalu.

No comments:

Post a Comment

SILA KOMEN DENGAN BERNAS YA KAWAN-KAWAN

(Kiranya golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi kepadanya) maka tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan saat kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut, kerana sesungguhnya telah lahirlah tanda-tanda kedatangannya. Kalaulah demikian, maka bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan yang diberi kepada mereka - apabila saat kiamat itu datang kepada mereka? (Muhammad 47:18)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...