Thursday, July 12, 2012

RAMUAN PEMBINAAN RUMAH TANGGA BAHAGIA (BHG 5)


Fathi Ath-Thahir menyambung lagi:

Cinta yang sejati ialah cinta yang membuat manusia dapat merasakan kebahagiaan, baik lelaki ataupun perempuan.  Cinta yang sejati adalah cinta yang halal, yang selainnya bukan cinta, melainkan hawa nafsu.

Roh tidak akan bertemu; jiwa dan anggota tubuh tidak akan merasa tenteram, kecuali jika cinta pasangan yang bersangkutan terjalin berdasarkan ikatan pernikahan yang disyariatkan.

Rasa cinta yang besar ini membuat masing-masing pasangan merasa gembira jika pasangannya gembira, dan bersedih bilamana pasangannya bersedih, seolah-olah mereka berdua bagaikan roh dan jiwa yang berada pada satu tubuh.  Jika salah satunya mendapatkan sesuatu yang tidak mengenakkan, maka yang lainnya akan ikut merasa sakit, setidaknya sama dengan yang dirasai oleh pasangannya.  Dan jika salah satunya beroleh kesenangan, maka yang lainnya ikut merasa senang, paling tidak sama dengan yang dirasai oleh pasangannya.

Oleh itu, masing-masing pihak dari pasangan yang berkaitan akan berusaha untuk membahagiakan yang lain, sebab dia akan merasa bahagia bila dapat membahagiakan pasangannya, sehingga masing-masing pihak akan bersaing untuk melakukan pengorbanan yang lebih besar demi membahagiakan pasangannya

Usaha membahagiakan pasangan ini lebih bererti bila kedua pasangan memahami dasar pernikahan dan percintaan adalah ubuddiyyah hanyasanya kepada Allah SWT dan setiap usaha untuk mengukuhkan ikatan cinta dan menyemarakkan cinta akan diganjari oleh Allah SWT.

Inilah yang mungkin cuba jelaskan oleh Dr Hisham Al-Awadi bilamana dia mengatakan:

We get married to increase our iman


CINTA ANTARA PASANGAN SUAMI ISTERI DAPAT 
DITUMBUHKAN DENGAN KETAQWAAN 

“Taqwa dan ihsan akan menciptakan berbagai sumber kebaikan bagi seorang muslim dalam semua aspek kehidupannya, termasuk jalinan cinta kasih dengan pasangannya.

Dasar dan ikatan yang paling kuat untuk mengukuhkan cinta dan kasih antara suami isteri adalah iman dan taqwa.  Inilah dasar Rasulullah SAW membangunkan rumah tangga Baginda dengan  isteri-isterinya dan dasar iman dan taqwa inilah yang wajib kita jadikan dasar pembinaan rumah tangga kita.

No comments:

Post a Comment

SILA KOMEN DENGAN BERNAS YA KAWAN-KAWAN

(Kiranya golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi kepadanya) maka tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan saat kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut, kerana sesungguhnya telah lahirlah tanda-tanda kedatangannya. Kalaulah demikian, maka bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan yang diberi kepada mereka - apabila saat kiamat itu datang kepada mereka? (Muhammad 47:18)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...