(c) Membentuk persekitaran Islamiyah dalam keluarga
Bagaimanakah
persekitaran atau iklim rumah tangga kita kini? Atau yang akan kita
bentuk apabila kita sudah bersedia melepasi pintu gebang perkahwinan
nanti? Tahukah kita bagaimana dan apakah yang akan membentuk
persekitaran Islamiyah itu?
Rumah tangga Islami memiliki
takrifan yang tersendiri. Rumah tangga yang mana anggotanya adalah
muslim belum lagi memenuhi pengertian rumah tangga muslim. Menurut
Cahyadi Takariawan menerangkan dalam bukunya ‘Pernik-Pernik Rumah tangga
Islami’, bahawa rumah tangga Islami adalah:
“rumah tangga
yang di dalamnya ditegakkan adab-adab Islam, baik yang menyangkut
individu mahupun keseluruhan anggota rumah tangga. Rumah tangga Islami
adalah sebuah rumah tangga yang didirikan di atas landasan ibadah.
Mereka bertemu dan berkumpul kerana Allah, saling menasihati dalam
kebenaran dan kesabaran, serta saling menyuruh kepada ma’ruf dan
mencegah dari kemungkaran, kerana kecintaan mereka kepada Allah.
Rumah
tangga Islami adalah rumah tangga teladan yang menjadi panutan dan
dambaan umat. Mereka betah (tahan dan tabah) tinggal di dalamnya kerana
kesejukan iman dan kekayaan ruhani. Mereka berkhidmat kepada Allah SWT
dalam suka mahupun duka, dalam keadaan lapang mahupun sempit.
Rumah
tangga Islami adalah rumah yang di dalamnya terdapat sakinah, mawaddah
dan rahmah (perasaan tenang, cinta dan kasih sayang)”.
KONSEKUENSI RUMAH TANGGA ISLAMI
Cahyadi juga telah menggariskan sepuluh konsekuensi dasar yang menjadi landasan bagi tegaknya rumah tangga Islami
(a) Didirikan Di Atas Landasan Ibadah
Rumah
tangga Islami mesti didirikan dalam rangka beribadah kepada Allah
semata-mata. Artinya, sejak proses memilih jodoh, landasannya mestilah
benar. Memilih pasangan hidup mestilah kerana kebaikan Deennya, bukan
se kadar kerana kecantikan, harta mahupun keturunannya.
(b) Berlangsungnya Internalisasi Nilai-Nilai Islam Secara Kaffah
Internalisasi
nilai-nilai Islam secara kaffah mesti terjadi dalam diri setiap anggota
keluarga, sehingga mereka sentiasa iltizam terhadap adab-adab Islami.
Di sinilah peranan keluarga sebagai benteng terkuat dan penapis terbaik
di era globalisasi yang mahu tak mahu mesti dihadapi oleh kaum muslimin.
Untuk
itu, rumah tangga Islami dituntut untuk menyediakan sarana-sarana
tarbiyah Islamiyah yang memadai, agar proses belajar, mencerap nilai dan
ilmu, sampai akhirnya aplikasi dalam kehidupan sehari-hari boleh
diwujudkan. Internalisasi nilai-nilai Islam ini mesti berjalan secara
terus menerus, bertahap dan berkesinambungan.
(c) Terdapat Qudwah Yang Nyata
Diperlukan
qudwah yang nyatakan dari sekumpulan adab yang hendak diterapkan.
Orang tua memiliki kedudukan dan peranan yang sangat penting dalam hal
ini. Sebelum menyuruh kebaikan atau melarang kemungkaran kepada anggota
keluarga yang lain, pertama kali orang tua mesti memberikan
keteladanan.
(d) Terbiasa Tolong Menolong Dalam Menegakkan Adab-Adab Islam
Berkhidmat
dalam kebajikan tidaklah mudah, amat banyak gangguan dan godaannya.
Jika semua anggota keluarga telah boleh menempatkan diri secara tepat,
maka ta’awun dalam kebaikan ini akan lebih mungkin terjadi.
(e) Rumah Mesti Kondusif Bagi Terlaksananya Peraturan Islam
Rumah
tangga Islami adalah rumah tangga yang secara fiziknya kondusif bagi
terlaksananya peraturan Islam. Adab-adab Islam dalam kehidupan rumah
tangga akan sulit diaplikasikan jika struktur bangunan rumah yang
dimiliki tidak mendukung.
(e) Tercukupinya Keperluan Kebendaan Secara Wajar
Demi
mewujudkan kebaikan dalam rumah tangga Islami itu, tidak lepas dari
faktor biaya. Memang, kebendaan bukanlah segala-galanya. Ia bukan pula
merupakan tujuan dalam kehidupan rumah tangga tersebut. Akan tetapi,
tanpa kebendaan, banyak hal tidak dapat dipenuhi.
Di dalam Al-Qur’an Allah SWT telah berfirman:
“Dan
carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan)
negeri Akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari
(kenikmatan) duniawi” (QS Al Qashash: ayat 77)
(f) Menghindari Hal-Hal Yang Tidak Sesuai Dengan Semangat Islam
Menyingkirkan dan menjauhkan berbagai hal di dalam rumah tangga yang tak sesuai dengan semangat keislaman mesti dilakukan.
(g) Terbentengi Dari Pengaruh Lingkungan Yang Buruk
Dalam
kondisi keluarga Islami yang tidak mampu memberikan nilai kebaikan bagi
masyarakat sekitar yang terlampau parah kerosakannya, maka mesti
dilakukan upaya-upaya serius untuk paling tidak, membentengi anggota
keluarga. Mesti ada mekanisma penyelamatan dalaman, agar tidak larut
dan hanyut dalam suasana jahili masyarakat di sekitarnya.
No comments:
Post a Comment
SILA KOMEN DENGAN BERNAS YA KAWAN-KAWAN