Tuesday, July 3, 2012

SERANGAN DOSA YANG TERUS MENERUS: APAKAH KITA MAMPU SELAMATKAN HATI KITA?





Jika kita tanya siapapun di antara kita dengan satu soalan: siapakah yang TIDAK PERNAH melakukan dosa?
Pasti kita akan menjawab saya bukan sahaja pernah melakukan dosa tetapi saya telah banyak melakukan dosa. Inilah jawapan yang kita berikan kerana tidak ada seorangpun dari kita yang terlepas dari dosa.
Kita sebagai Muslim juga memahami sedikit sebanyak akibat dosa ke atas diri kita. Tidak ada satu perkarapun yang paling dahsyat kesan dan akibatnya dalam kehidupan ini selain dari DOSA.
Ya! Dosalah yang menyebabkan umat-umat yang lampau dibinasakan oleh Allah SWT. Dosa jugalah yang akan mengheret manusia ke dalam neraka Jahannam.
Tidak ada yang lebih parah kesannya kepada hati kita selain dari dosa. Mungkin setiap hari kita melakukan dosa dan dosa-dosa ini, mungkin kita anggap kecil tetapi dosa-dosa ini telah terhimpun setiap hari bertahun-tahun lamanya. Kita pula hidup di zaman ‘maksiat adalah satu industri’ yang memancarkan maksiat dalam bentuk yang sangat menarik sehingga bukan saja kita tidak meninggalkan perbuatan-perbuatan berdosa tetapi kita merasakan ‘nikmat dan beruntung’ bermaksiat terhadap Allah Yang Maha Pemurah.
Kita sedang hidup dalam masyarakat yang menjana maksiat siang dan malam dan hati kita diserang dengan serangan yang datang bertubi-tubi hingga melumpuhkan hati, mengerasbatukan hati kita hinggalah kita mengalami kematian hati. Ramai kita hidup TANPA HATI yang dapat berinteraksi dengan tanda-tanda kebesaran dn keagungan Allah SWT, tak dapat merasai syi’ar-syi’ar Islam dan jauh sekali untuk merasai cinta terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya. ‘Kekebasan’ hati ini adalah kehilangan deria rasa hati yang asalnya sangat sensitif terhadap keindahan, keagungan dan keagungan Allah SWT tetapi kita tidak dapat merasainya, walaupun sebahagian mereka yang mengalami kekebasan hati ataupun yang lebih parah lagi kematian hati adalah di kalangan mereka yang telahpun bergabung dengan gerakan dakwah.
Dalam pertemuan-pertemuan kita berbincang ‘perkataan2’ yang tidak menjadi perasaan kita. Cinta, rindu, takut dan bergantung harap kepada allah SWT, adalah istilah-istilah yang kita sebut-sebutkan tetapi jarang sekali berpindah menjadi perasaan.
Dalam masa beberapa hari lagi masyarakat muslim di negara ini akan menyambut secara besar-besaran maulidur Rasul tetapi marilah kita secara jujur tanyakan diri kita dengan satu soalan: adakah kita benar-benar merasai cinta terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya melebihi segala bentuk cinta yang lain? Kalaupun adakalanya dirasai juga sedikit rasa cinta ini tetapi kemunculan perasaan cinta ini adalah jarang sekali. Pertemuan-pertemuan berkala yang dihadiri. sama ada di masjid, surau ataupun di mana-mana juga lingkaran tarbawi hati kita tetap berada dalam kekakuan dan kebekuan. Sekali lagi saya ingin mengulang kata-kata Khurram Murad dalam bukunya ‘The Way to The Qur’an’:
“...Yet eyes remain dry, hearts remain unmoved, minds remain untouched, lives remain unchanged”
Inilah yang berlaku kepada hatiku dan yang juga dialami oleh ramai sahabat-sahabat serta 'anak-anak' yang aku didik.
Sewaktu masih belajar di universiti dulu, terdapat di muka depan akhbar tertulis ‘THE SHRINKING DOLLAR’ (Dollar adalah RM pada ketika itu) maka ku sebutkan kepada rakan-rakan:
“Kenapa begitu risau kita terhadap keadaan ‘the shrinking Dollar’ sedangkan tidak ada langsung kebimbangan yang disuarakan mengenai ‘THE SHRINKING IMAN’”
Fenomena kehilangan (sensitiviti ) hati, dan mungkin juga kematian hati adalah kesan serangan maksiat dan berhimpunnya dosa sehingga hati menjadi gelap pekat.
Apakah yang mampu kita lakukan untuk merawat hati yang lumpuh membatu ini?
Ada beberapa panduan yang telah digariskan oleh para ulama untuk membawa hati kita melalui proses pengubatan dan pemulihan. Di bawah ini adalah sebuah hadith yang kurang masyhur untuk menggambarkan bahawa para sahabatpun melalui persekitaran yang tidak bebas dari serangan maksiat.
Abd al-Rahman Ibn Jubair meriwayatkan dari Abu Tawil al-mamdud bahawa dia (Abu Tawil) telah pergi bertemu dengan Rasulullah SAW [dalam riwayat lain disebutkan telah datang menemui Rasulullah SAW seorang tua yang bertongkat] dan berkata:
“Apa pendapat Tuan terhadap seorang yang telah melakukan segala bentuk dosa, tidak meninggalkan walaupun satu bentuk dosa. Bolehkah dia bertaubat?
Rasulullah SAW bertanya kepadanya: “Adakah anda telah Muslim? Dia menjawab dengan mengucap (dua kalimah syahadah) ‘Aku bersaksi bahawa tiada Ilah yang selayaknya disembah kecuali Allah dan Anda (Muhammad) adalah Pesuruh Allah’”
Rasulullah SAW bersabda:
“Lakukanlah amal-amal kebajikan dan menjauhlah dari amal-amal buruk dan Allah akan menggantikan menjadi amal kebaikan untukmu.” Dia bertanya, “Bagaimana dengan pelanggaran dan kemaksiatan yang aku lakukan?” Nabi berkata, “Ya, itu juga.” Laki-laki itu berkata, “Allahu Akbar!” dan terus mengagungkan kebesaran Allah sampai dia hilang dari pandangan.
Hadith di atas memberi pengajaran kepada bahawa:
Para sahabat, yang ramai jumlahnya, bukan malaikat, malah mereka adalah manusia, tetapi mereka adalah generasi terbaik yang Allah SWT pilih untuk bersama-sama dengan Rasulullah SAW berjuang menegakkan Deen-Nya. Walaupun begitu terdapat di kalangan mereka yang melalui ‘kelesuan’ dan melakukan maksiat.
Apakah yang dapat kita pelajari dari para sahabat yang telah melakukan maksiat?
Renung-renungkan....

No comments:

Post a Comment

SILA KOMEN DENGAN BERNAS YA KAWAN-KAWAN

(Kiranya golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi kepadanya) maka tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan saat kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut, kerana sesungguhnya telah lahirlah tanda-tanda kedatangannya. Kalaulah demikian, maka bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan yang diberi kepada mereka - apabila saat kiamat itu datang kepada mereka? (Muhammad 47:18)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...